Meditatia Interpersonala: Insight Dialogue, 23-24 iulie

id book cover

Intrega cale a trezirii, incluzând profunda contribuție a meditației, poate fi complet integrata în relațiile noastre cu ceilalti.

O mare parte a confuziei nostre este manifestata in zona interpersonala. Rațional vorbind, nu ne putem aștepta ca filozofii individualiste și practici solitare să poata analiza în mod direct suferința și confuzia apărute în relația a doi oameni sau într-o societate.

Nici nu ne putem aștepta ca acționând de unii singuri să găsim o modalitate directă prin care să ajungem la o înțelegere mai profundă a acestor  relații.  Aici  este nevoie de o înțelegere fundamentală a practicii meditative în cadrul relaționării interpersonale.

Aici este nevoie de o practică  care să aibă loc explicit în relație cu ceilalți.

Medităm singuri, dar ne trăim viața impreuna; discontinuitatea este inevitabilă. Dacă drumul nostru ar trebui să ducă la diminuarea confuziei, și multă confuzie este cauzată de relațiile noastre cu alții, atunci ar trebui să ne examinăm angajamentul cu privire la practicile individuale. Meditația solitară întărește o prezumpție încă ne-examinata: este oare realizarea trezirii doar o afacere privată ?

Pornind de la această ipoteză construim un anumit tip de cale, cu o anumită direcție și ramuri, care favorizează acțiunile solitare și interiorizate.

Meditația solitara nu poate adresa dinamica aparenta in domeniul interpersonal. Putem vag simți că ceva nu este la locul lui, însă nu ne putem da seama ce lipsește. Nu înțelegem că drumurile ‚personal’ și ‚interpersonal’ sunt interconectate, nici nu știm cât de ușor, chiar elegant, le putem îmbina.

O viziune mai amplă ne este la îndemână. Este așa de simplu.

Toate tipurile de meditație ne ajută să ne calmăm, să devenim mai conștienți de ceea ce se întâmplă cu noi și să facem față dificultăților cu onestitate și acceptare. Meditația implică atât o practică explicită a liniștii și a contemplării, cât și un stil de viață care include  atentia constienta și a bunavointa.

Când medităm singuri, putem sta în tăcere câteva minute sau câteva zile, constientizand respirația sau  starea interioara.

Ne calmăm, mintea se limpezește și se stabilizează. La lumina simplei atenții conștiente, dorințele și temerile, efortul pentru a obține plăcere și a evita durerea, confizia, frica cat si starea de bine, sunt toate evidente.

Văzând stresul implicit in orice tip de atasament, întrezărim tiparele  prin care fabricăm experienta și realizam ca ne putem elibera de ele. Pe măsură ce progresăm în practica individuală, ne este cu adevărat mai ușor. Incepem sa simțim aroma libertății.

Cu toate acestea, fie că practicăm izolați sau individual în același mediu cu alți meditatori, meditația abordează numai indirect confuzia și durerea relațiilor din viețile noastre.

Când medităm împreună, ca în cadrul Meditației Interpersonale, se desfășoară același proces meditativ, însă cu două mari diferențe. Meditația interpersonală revelează suferința legată nu numai de viețile noastre in relatiile cu ceilalti, dar si de aspectul societal al existentei. Meditatia in Interpesrsonala este incredibil de eficientă în revelarea dorinței și temerii de a fi văzut, a dinamicii singurătății și a puternicului (dar inconstient) proces prin care construim imagininea de sine.

Meditația Interpersonala ne oferă o cale mai directă pentru a desface nodurile din spatele suferinței interpersonale și a confuziei.

Dinamica ei este similară cu cea a practicii tradiționale, personale: cultivăm pas cu pas calmul și atenția conștientă; acestea ne ajută să înțelegem natura experienței moment cu moment, iar ceea ce realizăm atunci ne eliberează. Pentru că Meditația Interpersonala lucrează cu experiența interacțiunii cu celălalt moment cu moment, ea poate aduce dinamica eliberatoare a meditației si în relațiile noastre personale cotidiene.

Apoi, experiența se poate transfera societății ca un întreg.

În cadrul Meditației Interpersonale, fie într-un retreat sau într-un grup de lucru săptămânal, avem o simplă practică: după o perioadă de meditație în tăcere, participanții sunt invitați să mediteze impreuna, in perechi sau în grupuri.

Sunt oferite câteva instrucțiuni de baza: stabilizarea atentiei, relaxarea în fața reactivității, pentru inceput.

Toata practica este direcționata către dinamica relatiei.  Ne amintim spontan să ne relaxăm în timpul interacțiunii, observăm cum ne poziționăm în cadrul dialogului,  ne observăm cu claritate și compasiune atașamentele.

Mai mult, învățăm cum să observăm scânteia conștienței pure prezentă în spatele zgomotului relațiilor interpersonale. Fiecare moment al interacțiunii cu ceilalți devine un moment al eliberarii.

Grupul de lucru pentru practica Meditației Interpersonala este mobil și accesibil, poate fi format oriunde.

Grupurile de Meditație Interpersonala se pot întâlni o data pe săptămână; întâlnirea începând în mod normal cu trecerea în revistă a obiectivelor și a metodelor de practică. Medităm în tăcere și individual o perioadă, debarasându-ne de vârtejul vieții cotidiene. După care suntem invitați să găsim un partener și primim noi instrucțiuni.

Ni se dă o temă pentru reflecție, de obicei, un caz real prezentat din perspectiva înțelepciunii unei tradiții spirituale.

Se aude zgomotul unui clopoțel și pătrundem în cadrul practicii în relație cu cât mai mare atentie.

Poveștirile încep imediat să curgă.

Găsim prezenta si interactiunea extrem de atractive, chiar emoționante. Suntem purtați de tiparele interioare; ne trezim agățându-ne de emoțiile stârnite de această întâlnire.

Se aude clopoțelul și toată lumea tace.

Opriți din vârtejul nostru obișnuit, ne întoarcem acasă la starea de prezență . Observăm cum gândurile și emoțiile s-au înmulțit. Atenția se stabilizează și ne liniștim, lăsând mintea să se aseze impreuna cu respirației sau cu senzațiilor fizice.

Când clopoțelul sună din nou, interacțiunea cu partenerul reîncepe. Excitarea și identificarea încă apar foarte ușor, dar în curând reușim să facem pauză la inițiativa noastră, fără să ne amintească de asta clopoțelul. Ne sustinem unul pe altul.

Poate observăm încordarea într-o anumită parte a corpului și o relaxăm. Povestea rămâne de actualitate, fiind adevărul acelui moment, așa că o împărtășim. Facem din când în când pauză pentru a ieși din clestele reactivitatii emoționale.

Ne oprim, prezența este mai clară.

Apoi se lasă tăcerea. Inima este mai puțin flămândă. Ideea despre sine pe care am luptat să o protejăm se atenuează; gândurile și senzațiile apar și dispar in campul unei constiente ample. Împărtășim cu partenerul acest sentiment al prezenței, dar conștiența in sine este ne-afectata.

Recunoaștem cum ne-am identificat cu zgomotele minții noastre. Ne odihim în prezență. Este bucurie în acest fel de renunțare, și pace. Pentru un moment, mașinațiunile minții noastre încetează.

Gustăm libertatea.

Prezența devine mai consecventă, mai exactă, mai ușoară și mai precisă. Liniștea se maturizează și mințile noastre sunt mai stabile, chiar și în mijlocul dinamicii complexe a interacțiunilor cu ceilalți. Ne este din ce în ce mai ușor. Campul atentiei se lărgește pentru a include experiențele personale și pe cele ale celorlalți.

Descoperim singuri că mintea contemplativă poate fi cultivată în timpul contactului interpersonal și că poate fi foarte stabila în acest contact.

Pe măsură ce retreat-ul se desfășoară, contemplarea unor concepte, cum ar fi impermanența sau construcțiile minții, devine din ce în ce mai profundă și uimitor de reală în fiecare moment al experienței. Un tip de atenție conștientă în mod natural îngăduitoare și clară stăruie în fiecare clipă.

Chiar dacă efortul retreat-ului continuă, chiar daca apare durerea fizică, sau uneori plictiseala, observăm cum înfloresc mugurii înțelepciunii și ai compasiunii, revelând fragilitatea și împrejurările cotidiene în cadrul acestei interacțiunii interpersonale.

Vedem de nenumărate ori, lucrând cu diferiți parteneri și în cadrul grupurilor, că toată lumea are aceleași griji, îndoieli, bucurii și revelații. Suntem toți fragili, suntem toți geniali, toți suntem înfometați de dragoste/bunatate.

Compasiunea crește în modul cel mai natural: printr-un contact simplu, sincer.

Practica meditației revelează durerea și izolarea cauzate de judecățile de valoare și de egoism. Suntem inspirați de bucuria bunavointei și de capacitatea noastră de a face față neantului.

Chiar dacă suntem incapabili să luăm seama de propria noastră confuzie, uneori partenerii noștri pot. Într-un spațiu al atenției conștiente blânde (loving awareness), atașamentul se diminuează, descătușarea își face loc. Obiceiurile nesănătoase sunt clar văzute și lăsate la o parte precum pielea moartă.

În lumina blândeții și înțelepciunii, formațiunile personalității limitative și stresante se înmoaie. Judecățile de valoare despre noi, cum ar fi lipsa de merit, importanța, fragilitatea, încep să se dizolve. Cele mai rezistente și dureroase noduri ale noastre, cele asociate relațiilor, se defac.

Observăm cât de calmi suntem și prin contrast, înțelegem cât de stresați eram. Tendința de a fabrica a minții este înțeleasă ca atare. Transformarea structurilor pe care le folosim pentru a ne construi viața, conceptele proprii, se realizează la un nivel profund. Atenția conștientă și concentrarea sunt evidente în cadrul relațiilor interpersonale și ne dăm seama că această formă a atenției este plină de compasiune.

Am aflat natura încătușării noastre și am găsit potențialul extraordinar pentru a ne elibera.

 Vom avea sansa de a invata aceasta practica de Meditatie Interpseronala in perioada de 23-24 iulie 2016, in Bucuresti.  Penru detalii: info@yogaepoche.ro

meditatia-interpers-2016-fin-web

Comments

comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>