Samadhi si Practica de Meditatie, Centrul Anahata, Bucuresti

meditatie-yoga-sutraRe: Despre  Practica de Meditatie in Yoga Sutra, vinerea, ora 19:00, Centrul Anahata, Bucuresti. Incepand din 9 ianuarie, 2015

Pe masura ce progresam in practica Yoga, si aici bineinteles, ne referim la practica meditativa din Yoga Clasica, incepem sa antrenam capacitatea de a intelege natura continuturilor si structurilor mentale, inclusiv natura subiectivitatii empirice, a ego-ului.

Toate aspectele experientei sunt supuse unei analize foarte precise prin aceasta practica de meditatie, incepand cu procesul cultivarii atentiei (Smrti Upasthana, tradusa uneori ca ‚atentie constienta’, sau ‚mindfulness’), a concentrarii (Dharana) si a meditatiei propriu zise (Dhyana), culminand in clarificarea completa a campului mental.

Starea de claritate si stabilitate dobandita, Samadhi, este unealta principala in dobandirea cunoasterii directe (Prajna).

Ce se intampla atunci cand putem ramane prezenti in aceasta stare de claritate?

Daca mentalul este cu adevarat clar, atunci natura reala a obiectului ne este aratata.

‘Claritate’ in primele stagii ale Samadhi-ului, nivelele denumite Vitarka si Vichara, este capacitatea de a discrimina intre natura obiectul in sine (artha),  coceptul ‘obiect’ (sabda) si ideile noastre despre obiect (jnana).

Ce ar fi un obiect lipsit de orice baza mentala, de cognitie? Ce ar fi un obiect in afara contextului sau material ?

Experienta directa a naturii ‚compuse’ si impermanente a tuturor obiectelor, grosiere sau subtile, este calea naturala prin care ajungem la dezidentificare– la detasarea de notiuni si obiecte imaginate.

Inca un lucru important:

Nici Samadhi, nici starile premergatoare (Dharana / Dhyana,) nu sunt ‚stari mentale’ care pot fi practicate sau realizate pe baza de efort sau vointa.

Nu pot, pur si simplu, sa ma asez si sa declar : „ Acum voi intra in Samadhi”. Cel putin nu la inceput… ;)

Nici macar nu pot spune: „Acum ma voi aseza si voi ramane atent cateva minute”.

Singurul lucru pe care il pot face este sa creez conditiile prielnice: disciplina mentala ( disciplina atentiei) si contextul general in care practica de meditatie sa  poata da rod.

Asadar, cand spun „Acum meditez”, ceea ce vreau sa transmit este ca am inceput sa cultiv atitudinea mentala in care Samadhi ar putea sa apara.

Acum, dupa cum multi dintre voi deja stiu, intrarea in practica de meditatie se face prin antrenamentul atentiei—singurul aspect mental asupra caruia pot avea un grad de control. Aceasta practica este numita Smrti Upasthana, antrenamentul rconstant al atentiei…re-amintirea constanta o ‘obiectului’.

Smriti Upasthana este descrisa in detaliu in textele Pali ca Sati Upatthana (sau Satipatthana), antrenamentul ’atentiei constiente’ sau antrenamentul ’prezentzei’.

De ce Patanjali aduce notiunea de Samadhi la inceputul Sutrelor?

Nimeni nu stie precis, dar, daca utilizam notiunea de ’harta’ pentru a intelege acest text, este posibil sa descoperim ca Patanjali ne ofera descrierea destinatiei. Si desigur, cand incepem un drum, ajuta sa stim in ce directie mergem.

Pana atunci, practica atentiei impreuna cu studiul textului, sunt punctele de pornire.

Detalii Participare: Participarea este deschisa tuturor– o familiarizare anterioara cu practica de meditatie sau posturi este  recomandata.

Strutura Program:

  1. Exercitii simple de respiratie/meditatie 20-30 minute
  2. Analiza text, inclusiv terminologie Sanskrita 20-30 minute
  3. Comentariu text/dialog 20-30 minute
  4. Meditatie 10-20 minute

Donatie sugerata : 20 ron/sedinta

 

 

Comments

comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>